FANDOM

Rybiryj (przed mutacją Xever) - jest specem od brudnej roboty Shreddera. Po zetknięciu się z mutagenem zmienił się w zmutowaną rybę. Baxter Stockman na polecenie Shreddera zbudował mu specjalny egzoszkielet, dzięki któremu nie tylko może sprawnie walczyć, ale także nie potrzebuję wody do przeżycia.

Wygląd

Rybiryj jest człowiekiem zmutowanym z DNA ryby żmijogłowej, którą wcześniej oglądał u sprzedawcy. Wygląda jak wielka czerwona zmutowana ryba z żółtymi ślepiami. Okolice brzucha są białe. W paszczy znajdują się szeregi ostrych jak brzytwa zębów, a jego ukąszenie jest jadowite. Aby móc być przydatny na lądzie Baxter stworzył dla niego sprzęt dzięki któremu może oddychać oraz nogi.
Xever jako człowiek jest to Afroamerykanin z czarnym afro na głowie. Ubiera się w niebieskie jeansy, białą koszulkę i czarną kamizelkę.

Osobowość

Ulice na których się wychował jako kieszonkowiec nauczyły go, że jeśli coś chcesz, musisz to sobie wziąć. Sama logika i okoliczności w jakich się wychowywał sprawiły, iż Xever jest osobą zdradziecką i niebezpieczną. Nie lubi być ignorowany czy niedoceniany. Jest pewny siebie i kocha walkę. Jest wierny Shredderowi, gdyż ten pomógł mu wydostać się z więzienia, a teraz Xever spłaca swój dług wobec niego. 

Historia

Przeszłość

Prawda jest tak że nie znam innego życia. W dzieciństwie nauczyłem się prostej zasady, jeśli coś chcesz musisz to wziąć. Byłem królem złodziei, ale niestety powinęła mi się noga. Gniłbym tam do dziś. Na szczęście właściciel walizki stwierdził że mogę być użyteczny. [...] Tak, od tamtej pory byłem jego specem od brudnej roboty. Aktualnie moim celem jesteś ty, twoi bracia i twój sensei.

—Rybiryj, Gambit Baxtera

Xever już jako dziecko kierował się zasadą "jeśli coś chcesz musisz to wziąć".

Nowy Kumpel, Dawny Wróg

Gdy wcześniej nie znany nam ninja, powala ostatniego przeciwnika na ziemię, za jego placami ktoś otwiera drzwi. Jest to właśnie Xever, wtedy widzimy go po raz pierwszy. Shredder informuje ów ninja, iż ma on za zadanie zlikwidować Splintera i jego uczniów. Dodaje również, że do pomocy przydziela mu Xevera. Jednak ten twierdzi, iż nie potrzebuje pomocy, zwłaszcza od takiego szczura ulicznego jakim jest Brazylijczyk. Między tą dwójką dochodzi nie tyle co do kłótni lecz do sporu. Jednak Shredder nie zamierza zmienić zdania. Uważa, iż Xever zna mroczne oblicze tego miasta i może się mu przydać. Ostatecznie oznajmia, że mężczyźni będą pracować razem.

Następnie widzimy go gdy znajduje się w domu Bradforda (wcześniej wspomnianego ninja), kiedy to bawi się jego kataną. Obaj oczekują na przybycie Michelangelo, na którego zastawili pułapkę. Xever chcąc zabić czas nawiązuje krótką rozmowę, mówiąc, iż miecz jest niczego sobie, dodając również, że w więzieniu wyrabiał własną broń. Jednak Chris odpowiada, iż na szczęście nie jest takim głupkiem aby dać się zamknąć, zdenerwowany jego odpowiedzią chłopak wychodzi.

Po raz kolejny widzimy go gdy Mikey wpada w zasadzkę zastawioną przez Bradforda. Wówczas chłopak pomaga Chrisowi w schwytaniu żółwia, ostatecznie to im się udaje. Co ciekawe mężczyźni w końcu się ze sobą dogadują, tym samym udowadniając, że potrafią współpracować. Krótko po złapaniu Michelangelo, żółwie, tak jak obaj przypuszczali, uratowały brata i udały się do swojej kryjówki. Pewni zwycięstwa ruszają za nimi, jednak nie wiedzieli, że żółwie na to liczyły. W kanałach dochodzi między nimi a żółwiami do walki, którą ostatecznie wygrywają bracia, a przegranych dosłownie zmywają.

Co Uwiera Xevera?

W siedzibie, Bradford dostaje reprymendę od Shreddera za ostatnią przegraną z żółwiami, Xever zaś zostaje wybrany na nowego przywódcę. Bradford nie jest z tego zadowolony, więc oficjalnie ogłasza iż nie zamierza przyjmować od niego rozkazów, jednakże zastraszony przez swojego mistrza, błyskawicznie zmienia zdanie. Dumny i pewny siebie Brazylijczyk informuje Shreddera, że ogłosił już na ulicach iż szukają bandy żółwi i że znalezienie ich jest już tylko kwestią czasu.

Następnie Xever wraz z Bradfordem spotyka się z gangiem Fioletowych Smoków, bowiem ich przywódca chce za opłatą donieść mężczyzną gdzie ostatnio widział żółwie. Jednak nim zdążył cokolwiek powiedzieć, czterej bracia rozbili okno i przedostali się do wnętrza kryjówki Smoków. Między gangiem, sługami Shreddera, a żółwiami dochodzi do walki. Walka nie idzie żółwiom za dobrze, gdyż przeciwnicy są silni, a w dodatku z pomocą Xeverowi i Chris'owi przybywają wojownicy Klanu Stopy, bracia nie mając wyboru, z rozkazu Leonarda wycofują się.

Zdenerwowany zachowaniem przeciwników Xever, wyżywa się na liderze Fioletowych Smoków, próbując przy okazji wyciągnąć z niego jakieś przydatne informacje. Co ostatecznie mu się udaje. Aby zmusić żółwie do zostania i nie unikania walki, Xever obmyśla plan i porywa Murakami'ego, zostawiając na drzwiach jego restauracji wiadomość dla żółwi o treści:"Koniec uciekania, jeśli chcecie starucha czekajcie na dachu fabryki ciastek z wróżbami.".

Relacje

Razor

Mimo iż z woli Shreddera są partnerami, ciężko im ze sobą współpracować. Często nawzajem się krytykują, a jeszcze częściej kłócą. Jedyną rzeczą która trzyma ich razem jest Shredder oraz wspólny cel, polegający na zlikwidowaniu żółwi, więc gdy sytuacja tego wymaga potrafią odstawić swoje spory na bok. Wówczas stają się trudnym do pokonania duetem.

Tygrysi Pazur

Rybiryj czuje w stosunku do niego respekt, przy czym traktuje go jak swojego mistrza, którym w rzeczywistości jest Shredder. Nie chce bowiem narażać się zawodowemu zabójcy, który jest wstanie pokonać go jednym ciosem. Poza tym nie łączą ich jakieś specjalne relacje.

Shredder

Xever jest mu bezgranicznie posłuszny i uległy, prawdopodobnie w ten sposób chce spłacić swój dług. Bowiem to właśnie Shredder wyciągnął go z więzienia. Poza tym nie łączą ich jakieś specjalne relacje.

Raphael

Powiedz mi Xever, co taka miła ryba robi z takim wstręciuchem jak Shredder?

—Raphael, Gambit Baxtera

Pod względem charakteru ci dwaj są do siebie bardzo podobni. Często ze sobą rywalizują, gdy tylko nadarzy się okazja zaczynają ze sobą walczyć. Choć wydaje się być inaczej, ich nienawiść nie jest na tyle duża by jeden próbował zabić drugiego. Wręcz przeciwnie, nawzajem ratują sobie życie, co widać w odcinku Gambit Baxtera. Poza tym Raphael jest dotychczas jedyną osobą której Rybiryj zaufał na tyle żeby wyjawić kim był i co robił nim zaczął służyć Shredderowi.

Wiesz co Raph, Rybiryj i ty tworzyliście całkiem zgraną drużynę.

Michelangelo, Gambit Baxtera

Pomimo tego iż często sobie dogryzają, potrafią współpracować. Gdy walczą po tej samej stronie, potrafią zrozumieć się bez słów, co czyni ich niebezpiecznym przeciwnikiem.

Ciekawostki

  • Ze względu na jego akcent w angielskiej wersji i stylu sztuk walki, przyjmuje się, że jest on Brazylijczykiem.
  • Michelangelo dał mu imię Rybiryj choć rozważał też opcje "Robokarp".
  • Jego nazwisko poznajemy w odcinku Wejście Gekona.